Pre-Audyt przygotowujący do kontroli kompleksowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w JST i jej jednostkach organizacyjnych

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o RIO, Regionalne Izby Obrachunkowe przeprowadzają kompleksową kontrolę JST w cyklu co najmniej czteroletnim. Kontrola obejmuje całość działalności finansowo-organizacyjnej samorządu i standardowo 2-3 inspektorom ds. kontroli zajmuje 2-3 miesiące.

Oferujemy Państwu pełne wsparcie we właściwym przygotowaniu się do kontroli, wprowadzeniu niezbędnych korekt do dokumentacji, tak aby spełniały oczekiwania kontrolerów, oraz ewentualne wsparcie w trakcie samej kontroli RIO. Powyższe ma na celu zapobieżenie wykryciu czynów noszących znamiona dyscypliny finansów publicznych.

Nasi audytorzy to byli kontrolerzy RIO oraz NIK, którzy znają spojrzenie „z drugiej strony” i są gotowi podzielić się swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.

Wobec ogromu biurokracji obciążającej gminy i wciąż pojawiających nowych obowiązków taki Pre-Audyt jest istotną pomocą dla władz JST i pomaga Państwu zająć się tym, co ważne.

W związku z powyższym proponujemy przeprowadzenie następujących prac audytowych:

  1.     Analiza wystąpienia pokontrolnego z poprzedniej kontroli kompleksowej przeprowadzonej przez RIO; ocena wdrożenie zaleceń pokontrolnych.
  2.     Określenie planu prac audytowych uwzględniającego wiedzę o aktualnej metodologii kontroli stosowanej przez RIO w zakresie następujących obszarów:
    1. ustaleń ogólnoorganizacyjnych, w tym m.in. badanie zgodności z przepisami unormowań wewnętrznych, sprawdzenie zgodności schematu organizacyjnego ze stanem faktycznym, zgodność wynagrodzeń kierownictwa, prawidłowość naliczania diet dla radnych i sołtysów, funkcjonowanie kontroli zarządczej,
    2. księgowości i rachunkowości, w tym m.in. aktualność polityki (zasad) rachunkowości, kompletność dowodów księgowych, funkcjonowanie kontroli finansowej, rzetelność ksiąg, chronologiczność dziennika, rzetelność sprawozdań finansowych i budżetowych, sprawozdawczość, rozrachunki, gospodarka kasowa, delegacje służbowe etc.,
    3. zamówień publicznych, w tym m.in. prawidłowość udzielania zamówień publicznych do i powyżej progu bagatelności, weryfikacja wybranych postępowań przetargowych, sprawdzenie unormowań wewnętrznych, postępowanie na wybór banku prowadzącego bankową obsługę budżetu,
    4. gospodarki mieniem, w tym m.in. opracowany wieloletni program gospodarki zasobem gminy, tryby przetargowe i bezprzetargowe sprzedaży mienia, prawidłowość postępowań przetargowych, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
    5. rozliczeń JST z jednostkami organizacyjnymi, w tym m.in. kontrola wybranej jednostki organizacyjnej, dotacje celowe udzielane z budżetu organizacjom pozarządowym, program współpracy z organizacjami pozarządowymi.
  1. Przeprowadzenie prac audytowych zgodnie z przyjętym planem, który może być modyfikowany na bieżąco w oparciu o częściowe wyniki prac; wnioskowanie na temat całości zagadnień może zostać dokonane poprzez analizę całości zagadnienia albo badanie wyselekcjonowanej próbki.
  2. Ustalenie zagadnień i obszarów wymagających korekty oraz zaproponowanie właściwych rozwiązań w kontekście przygotowania do kontroli kompleksowej RIO.
  3. Przygotowanie podsumowania menedżerskiego dla władz Zleceniodawcy.

W wyniku naszej pracy powstanie Raport (podsumowanie menedżerskie) wraz z propozycją planu korygowania zidentyfikowanych błędów. Na podstawie tego Raportu będziemy w stanie Państwu zaproponować ewentualne wsparcie w procesie korygowania ksiąg.

Skontaktuj się z Nami